Logo Centrum Zabawy i Edukacji Karuzella

Oczywiście żłobek/przedszkole to miejsce, gdzie dziecko uczy się zachowań społecznych, rozwija się i nabywa nowe kompetencje, nie zawsze jednak rezultaty tego procesu będą od razu ujawniały się poza placówką. Może być także odwrotnie: wspomniane rezultaty będą szybko widoczne w domu, a w żłobku/przedszkolu trzeba będzie na nie poczekać dłużej.

 

mgr Michalina Kulczykowska

Żłobek i przedszkole to miejsca, w których dzieci przede wszystkim oddają się zabawie, spędzają czas z rówieśnikami oraz odpoczywają. To naturalne, że rodzicom, których dzieci na wstępie płaczą i wyrażają niechęć do pozostania w placówce, trudniej może być w to uwierzyć, jednak moje doświadczenia pokazują, że zwykle czas oraz odpowiednie zachowanie opiekunów i rodziców jest w stanie sprawić, że dzieci przyzwyczajają się do funkcjonowania w nowych warunkach.

 

Trzeba jednak pamiętać, że każde dziecko jest inne, co innego lubi, w innym tempie się rozwija, a także w inny sposób funkcjonuje w placówce. Każdy człowiek, a więc też dziecko, jest najlepszym przewodnikiem samego siebie. Dzieci, zachowując się w określony sposób, dążą do tego, by w danej chwili poczuć się dobrze i komfortowo. Przy okazji warto podkreślić, że zupełnie naturalne jest również to, że dzieci mogą zachowywać się odmiennie przebywając w żłobku/przedszkolu, a inaczej w środowisku domowym. My dorośli również inaczej funkcjonujemy w miejscu pracy, wśród przełożonych czy współpracowników, a inaczej w domu wśród najbliższych nam osób.

19 stycznia 2023

Problemy związane z adaptacją – część druga

Miejmy świadomość, że młodziutki człowiek, który dopiero kształtuje swoją osobowość, mierzy się z olbrzymim chaosem bodźców. Chaos ten przy odpowiednim wsparciu dorosłych porządkuje się stopniowo w ciągu lat dzieciństwa. Postawa dorosłych jest w tym procesie niesamowicie ważna.

W związku z adaptacją naszego dziecka w żłobku/przedszkolu warto zrobić „rachunek sumienia” i zastanowić się, jak często w jego obecności wyrażaliśmy obawy, lęk, niechęć lub zmartwienie wywołane tym problemem. Oczywiście nie chodzi o ukrywanie przed dzieckiem swoich prawdziwych emocji, jednak trzeba zrozumieć, że sytuacja, gdy żłobek/przedszkole kojarzy się dziecku z rodzicem, który staje się smutny, zmartwiony, zaniepokojony czy spięty nie sprzyja temu, by mogło ono poczuć się w placówce dobrze.

 

STANDARDY OCHRONY DZIECI W PRZEDSZKOLU

STANDARDY OCHRONY DZIECI W ŻŁOBKU

Icons made by www.flaticon.com/authors/smashicons

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Strona utworzona przez 

www.karuzella.edu.pl